Pausgympa, musik och yoga – en naturlig del av skoldagen på Europaskolan Rogge

Under ett långt lektionspass kan det behövs det en mikropaus med rörelse för att få ny energi. På Europaskolan Rogges mellanstadium är detta en naturlig del av skoldagen, något som inte bara ger energi utan också främjar kreativiteten.

”Huvud, axlar, knä och tå, knä och tå.” Ramsan är välbekant för de yngre eleverna på Europaskolan Rogge. Då och då släpper nämligen både elever och lärare loss med gympa, dans och musik under lektionstid. Så här berättar mentorerna Sarah Johansson och Sara Christiansson:

– Vi använder oss väldigt ofta av pausgympa i årskurs 4 och 5. Ibland har vi långa lektionspass och då passar detta perfekt. Eleverna själva efterfrågar också våra sånger, när de känner att det spritter i kroppen. Oftast är det ”Huvud, axlar, knä och tå” som spelas men just denna vecka har vi kört lite ”Honky Tonk” också. Vi lärare var på föreläsning med Malin Rapp och då blev vi inspirerade till att använda dessa mikropauser!

Eleverna kan sitta helt fokuserade, sedan sätts låten på och vi dansar/sjunger några minuter. Därefter går vi direkt tillbaka till arbetet och det funkar alltid klockrent! Eleverna säger själva att de får ny energi och kan arbeta bättre. Det gäller också oss lärare, för självklart är även vi med och dansar.

Varje fredag i årskurs 4 avslutar vi med fredagslåten. Detta började vi med redan förra året med dåvarande 4:or och responsen blev så positiv så vi fortsatte även i år. Ytterligare en aktivitet är yoga och avslappning, som vi använt tidigare i klassrummen och nu börjat med igen. Skolan har även ordnat crossfit för lärarna.

Europaskolan Rogge är ju skolan där vi ”lär med hjärta och hjärna”. Att inkludera musik och rörelse ökar dessutom kommunikationen mellan höger och vänster hjärnhalva. Det främjar kreativiteten och ger ännu bättre förutsättningar att både utvecklas som människa och bli bra förberedd för gymnasiet.

Läs mer om Malin Rapp här >